printlogo


اجلاس ۲ روزه روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم‌و‌تحقیقات آغاز شد
آغــاز گــام دوم دانشگاه آزاد اسلامی

فرهیختگان: رهبر انقلاب اسلامی چندی پیش به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه گام دوم انقلاب» به تبیین دستاوردها و مسیر طی‌شده در چهار دهه‌ گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه کردند.

پس از صدور بیانیه «گام دوم انقلاب» از سوی رهبر معظم انقلاب که بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌های انقلاب تاکید دارد، بسیاری از کارشناسان دانشگاهی به تبیین ابعاد گوناگون آن پرداختند. مهم‌ترین بخش سخنان مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در اجلاس روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که به مناسبت گرامیداشت سی‌وهفتمین سالگرد تاسیس این دانشگاه برگزار شد، به همین موضوع اختصاص داشت.

دکتر طهرانچی در این مراسم تاکید کرد که دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی گام اول خود را طی کرده و وارد گام دوم شده است، بنابراین این دانشگاه نیز باید با پشت سر گذاشتن مرحله اول، امروز وارد گام دوم شود. سخنان سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به این موضوع اختصاص داشت. ا

و تاکید کرد: «نگاه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، به گذشته و حال و آینده است و در متن ایشان حکمت و تجربیات چندساله مشهود است. در این بیانیه که حاوی بنیان‌های ارزشمند فکری است، دستاوردها و اهداف انقلاب اسلامی برجسته و تبیین شده است.»

مهم‌ترین بخش سخنان بیژن رنجبر، قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بود. او با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال جذب اساتید جوان، متعهد و در تراز انقلاب اسلامی است، موتور پیشران گام دوم انقلاب اسلامی را جوانان نخبه، با‌انگیزه، انقلابی، متعهد، کارآمد و متخصص دانست. این اجلاس دوروزه با عنوان «دانشگاه آزاد اسلامی؛ گام دوم انقلاب اسلامی» دیروز در کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات آغاز به کار کرد. 

دکتر علی‌اکبر ولایتی در اجلاس روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی:

انتظار مقام معظم رهبری  از  دانشگاه آزاد اسلامی، پیاده‌سازی تزکیه و تعلیم توأمان و همزمان است

دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات‌موسس و هیات امنا و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه، مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بیژن رنجبر قائم‌مقام رئیس دانشگاه، ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، علی وحدت رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سخنرانان این مراسم بودند. همچنین مسئولان کشوری، معاونان، مدیران کل و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و... در این اجلاس دوروزه حضور خواهند داشت.

   ولایتی: تفکر و سلیقه‌ای خاص در دانشگاه حاکم نیست

رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه تزکیه در کنار تعلیم جزء وظایف اساتید است، گفت: «انتظار مقام معظم رهبری از دانشگاه آزاد اسلامی، پیاده‌سازی تزکیه و تعلیم توأمان است.» علی‌اکبر ولایتی در اجلاس روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «انتظار از دانشگاه آزاد اسلامی این است که همان‌طور که از لحاظ کمی در جایگاه بالایی قرار دارد، از لحاظ کیفی هم به همین شکل باشد و کار با جوانان مستعد کشور آسان نیست و اغلب شما دارای سابقه‌ای طولانی در تعلیم و تربیت و مسئولیت‌های دانشگاهی هستید و ان‌شاءالله با همت همه شما بتوانیم این مسئولیت و وظیفه خطیر را به درستی انجام دهیم.»

او با طرح این پرسش که چه توقعی از دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و این دانشگاه چه نقش‌آفرینی‌ای برای آینده می‌تواند داشته باشد، گفت: «زمانی تعداد ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های کشور بسیار کم بود به‌طوری که از هر 10 نفر، یک نفر وارد دانشگاه می‌شد. با توجه به نیاز توسعه آموزش عالی در کشور، دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد و به‌طور بی‌نظیری توانست در همه نقاط کشور واحد دانشگاهی راه‌اندازی کند که این موضوع منجر به رشد و توسعه آموزش عالی در کشور شد.»

او افزود: «البته حضور دانشگاه آزاد اسلامی تنها مربوط به کشور نیست و در کشورهای افغانستان، امارات و لبنان نیز فعال است و با برنامه‌ریزی‌های پیش‌بینی شده، قرار است شعب دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای سوریه، عراق، آذربایجان و دیگر کشورهای منطقه ایجاد شود و گسترش یابد.»

ولایتی همچنین با اشاره به تفاوت دانشگاه‌های جهان اسلام و دانشگاه‌های غربی، تصریح کرد: «آنچه در دانشگاه‌های جهان اسلام همواره مورد توجه بوده است، موضوع تزکیه و تعلیم است، همان‌طور که در قرآن کریم هم به جز یک آیه، در تمامی آیات مربوط به این موضوع، تزکیه بر تعلیم تقدم داشته است. این درحالی است که در دانشگاه‌هایی که از غرب الگو گرفته‌اند، به تزکیه اهمیت داده نمی‌شود.»

رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «توجه به تزکیه تاکنون در دانشگاه‌های ما مورد توجه جدی نبوده است ولی ان‌شاءالله این مورد در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق خواهد افتاد و تزکیه هم در کنار تعلیم جزء وظایف اساتید خواهد بود. توقع داریم تزکیه و امور فرهنگی به‌طور جدی در دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری شود.»

ولایتی با تاکید بر اینکه در مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به مسائل فرهنگی بی‌تفاوتی وجود ندارد، افزود: «گاهی بی‌تفاوتی و بی‌توجهی در امور دینی دیده می‌شود که نباید این‌گونه باشد، چراکه ایران کشوری اسلامی است و در دانشگاه آزاد اسلامی هم به‌عنوان یکی از مراجع تعلیمات عالی نباید سهل‌انگاری و بی‌توجهی در امور دینی وجود داشته باشد و برخی اساتید به خود اجازه دهند علیه اسلام و نظام شبهات ایجاد کنند. باید توجه داشت دانشگاه آزاد اسلامی محصول انقلاب اسلامی است و باید مروج دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.»

رئیس هیات‌موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «توقع ما این است که اساتید مقید به عقاید و مبانی اسلام باشند و اگر هم کسی مدعی آرمان خاصی است یا با مبانی اسلام و انقلاب مخالفت دارد، می‌تواند در این زمینه مناظره کند اما جای بیان شبهات و عقاید ضددینی و غیرانقلابی، در کلاس درس به صورت یک‌طرفه نیست و نباید در دانشگاهی اسلامی، تبلیغات غیراسلامی شود.»

ولایتی تاکید کرد: «انتظار مقام معظم رهبری از دانشگاه آزاد اسلامی، پیاده‌سازی تزکیه و تعلیم توأمان و همزمان است. این دانشگاه نباید صرفا مصرف‌کننده علوم دیگران باشد بلکه باید در حوزه آموزش و پژوهش پیشرو بوده و دانشگاهی زبانزد باشد تا ان‌شاءالله در افق ترسیم‌شده به انتخاب اول داوطلبان ورود به دانشگاه تبدیل شود.»

او با بیان اینکه مدیران سازمان مرکزی دانشگاه از وضعیت واحدهای سراسر کشور با خبر هستند و جلسات استانی به‌طور مستمر برای ایجاد انسجام و هماهنگی به‌منظور پیشبرد اهداف عالی این دانشگاه برگزار می‌کنند، گفت: «تفکر و سلیقه‌ای خاص در دانشگاه آزاد اسلامی حاکم نیست. همه نظرات شنیده می‌شود و مشورت صورت می‌گیرد، چراکه خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران و تعالی و موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی را وظیفه خود می‌دانیم و دانشگاه آزاد اسلامی بحمدالله دانشگاهی سربلند است و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه موفقیت‌های چشمگیری در کشور و عرصه‌های بین‌المللی کسب کرده‌اند که باید از همه مسئولان، اعضای هیات‌علمی، اساتید و دانشجویان تقدیر کنم.»

 دکتر طهرانچی :در گام دوم ، دانشجویان را خوشبین به آینده تربیت  می کنیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: «این دانشگاه گام دوم حرکت خود را آغاز کرده و همگام با برنامه‌های انقلاب اسلامی، خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را در رأس برنامه‌های خود قرار می‌دهد.»

دکترمحمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای سخنانش با درود به روح امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی و شهدای انقلاب، گفت: «امام(ره) بحق در این ظلمت‌کده جهانی قرن 20 و 21 ملت ما را از شر جهالت نجات داد. آرزوی طول عمر باعزت برای پرچمدار انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری دارم که در سه دهه اخیر ملت ما را به نیکی رهبری فرمودند.»

او با بیان اینکه عنوان سخنرانی خود را از بیانیه مهم گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری برگرفته‌ام، ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی گام اول خود را طی کرده و وارد گام دوم شده است، بنابراین این دانشگاه نیز باید با پشت‌سر گذاشتن مرحله اول، امروز وارد گام دوم شود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «بیانیه مقام معظم رهبری یک بیانیه اساسی و دکترین در انقلاب اسلامی است که باید به آن پرداخته شود. ما نیز در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به این بیانیه مهم، اقدامات تحولی خود را برنامه‌ریزی می‌کنیم.»

دکترطهرانچی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سه قسمت دارد که قسمت دوم آن به برکات انقلاب اسلامی می‌پردازد، گفت: «در قسمت دوم بیانیه، هفت بند به‌عنوان برکات انقلاب اسلامی ذکر شده که بند دوم آن موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری است. در این بند، افتخاراتی مانند میلیون‌ها تحصیلکرده دانشگاهی و درحال تحصیل و هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، به‌عنوان برکات جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ذکر شده است.»

او در ادامه با بیان اینکه هر سازمانی فراز و فرودهایی دارد، تصریح کرد: «در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری صراحتا ذکر می‌فرمایند که نقصانی در چله اول وجود داشته که در چله دوم انقلاب باید به آن پرداخته شود. دانشگاه آزاد اسلامی نیز که یک منشاء تحولی و از برکات انقلاب است باید با برطرف کردن نقصان‌های گذشته، همین مسیر را طی کند.»

عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از سال 1990 تا 2009 رشد جمعیت جهان یک درصد اما رشد آموزش عالی پنج‌ درصد بوده است، گفت: «در این زمینه 10 کشور جزء پیشقراول‌های رشد آموزش عالی بوده‌اند که جمهوری اسلامی ایران نیز با افتخار یکی از این کشورهاست. جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها در انتشار مقالات در بیش از یک دهه مقام اول را کسب کرده، بلکه در رشد آموزش عالی نیز جزء پنج کشور دنیا بوده است و پیش‌بینی می‌شود این جایگاه حفظ خواهد شد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درمورد اینکه امروزه برخی دیدگاه‌ها در کشور می‌گویند چرا آموزش عالی باید گسترش یابد؟، گفت: «این مطلب نادرست است؛ چراکه دسترسی گسترده به آموزش عالی یکی از ارکان مهم اقتصاد دانش‌بنیان است. درواقع اقتصاد دانش‌بنیان گام اصلی خود را در دسترسی گسترده به آموزش عالی می‌داند.»

او با اشاره به اینکه برخلاف برنامه‌های تدوین‌شده در کشور با کاهش جمعیت آموزشی مواجه شده‌ایم، درحالی که باید دسترسی گسترده به آموزش عالی مد‌نظر قرار می‌گرفت، اضافه کرد: «درست است که ما در کشور با کاهش جمعیت جوانان 18 تا 20ساله مواجه بودیم، اما مقرر شده بود درصد ورود جوانان به آموزش عالی افزایش داده شود. این درحالی است که این رقم از  48 درصد، امروز به 43 درصد رسیده و با این روند به کمتر از 40 درصد نیز خواهد رسید. نکته‌ای که به‌عنوان یکی از برکات جمهوری اسلامی مطرح بود و آن روی آوردن جوانان به تحصیلات عالیه بود، امروز مورد غفلت واقع شده است.»

دکترطهرانچی با بیان اینکه در سال‌های 86 و 87 جمعیت آموزش عالی کشور سه‌میلیون و 300هزار نفر بود و سهم دانشگاه آزاد اسلامی یک‌میلیون و 300هزار نفر، گفت: «این رقم در سال‌های 90 و 91 برای آموزش عالی کشور به چهارمیلیون و 400هزار نفر و برای دانشگاه آزاد اسلامی به یک‌میلیون و 500هزار نفر رسید. در حال حاضر این رقم برای کشور به کمتر از چهار میلیون نفر و برای دانشگاه آزاد اسلامی یک‌میلیون و 100هزار نفر است که قابل‌تأمل است. برخلاف سیاست اعلامی، ما با یک کاهش جدی مواجه شده‌ایم که باید به آن توجه شود.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هفت مرحله برای رشد حرکت گام دوم مطرح شده است، گفت: «این مراحل شامل «علم و پژوهش»، «معنویت و اخلاق»، «اقتصاد»، «عدالت و مبارزه با فساد»، «استقلال و آزادی»، «عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن» و «سبک زندگی» است که در برنامه‌ریزی‌ها باید مد‌نظر قرار گیرد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «مقام معظم رهبری می‌فرمایند توانایی روی دیگر دانایی است و غرب با علم، نفوذ خود را در مشرق‌زمین گسترده کرده است. عقب‌ماندگی شرم‌آور در دوران پهلوی باعث ضعف کشور ما شده است و از آنجا که مقام معظم رهبری دانش را آشکارترین وسیله عزت و اقتدار یک کشور می‌دانند، آن را به‌عنوان پیشران کشور مطرح کرده‌اند و به قدرت علمی به‌عنوان قدرت اصلی کشور می‌پردازند.»

  همگام با برنامه‌های انقلاب، خودسازی و تمدن‌سازی را در راس برنامه‌‌ها قرار می‌دهیم

دکترطهرانچی ادامه داد: «مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرموده‌اند ما هنوز به قله نرسیده‌ایم و در آغاز راهیم، اما باید حرکت خود را شتابان کنیم و این حرکت شتابان با جهاد علمی میسر خواهد شد. وقتی که جهاد، ازخودگذشتگی و تلاش شبانه‌روزی وجود داشته باشد، این مسیر با موفقیت طی می‌شود.» عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «مقام معظم رهبری در همین بیانیه می‌فرمایند انقلاب اسلامی 40 سال از آرمان‌های خود دور نشده و در دومین مرحله، وارد خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی می‌شود و

از این‌رو دانشگاه آزاد اسلامی نیز در برنامه‌های خود همگام با برنامه‌های انقلاب و به‌عنوان جزئی از آن، خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را مورد توجه قرار می‌دهد.» او با بیان اینکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، دانشگاه مرکز مهم تربیت قوه عاقله کشور است که باید تحول و صیرورت درون آن وجود داشته باشد، گفت: «دانشگاه در ایران به اشتباه بنیانگذاری شد و دارای یک نگاه دین‌زدایی بود، اما به برکت انقلاب اسلامی، تحول یافت.»

   دانشگاه آزاد اسلامی پس از 37 سال از عمر خود، باید وارد دوره تحولی شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ما باید در گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان را امیدوار و خوشبین به آینده تربیت کنیم، تاکید کرد: «ما در آغاز گام دوم خود، نیازمند یک تحول اساسی هستیم. در گام دوم، پس از دوره تثبیت، یک دوره تحول و شروع نیز وجود دارد. این یک نگاه رو به بالاست. انقلاب اسلامی پس از گذراندن 40 سال از عمر خود، یک حرکت تحول‌آفرین را آغاز کرده و دانشگاه آزاد اسلامی نیز پس از 37 سال از عمر خود، باید وارد دوره تحولی شود.»

دکترطهرانچی ادامه داد: «برخی شعار می‌دهند که تعداد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و تعداد دانشجویان را کاهش دهید، اما ما معتقدیم باید به شبکه گسترده دانشگاه آزاد اسلامی غنا بخشیده و یک حرکت تحولی آغاز کنیم.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر در مسیر حرکت خود درکی از تحولات اجتماعی، اقتصادی و علمی کشور نداشته باشیم، فرو می‌ریزیم، گفت: «باید متناسب با گام دوم انقلاب اسلامی و درک تحولات موجود جامعه حرکت کنیم.»

او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود با توجه به روح بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی حرکت می‌کند، تاکید کرد: «رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی، خلق آینده‌ای است که تضمین‌کننده آینده جوانان و نجات‌بخش مستضعفین باشد.»

دکترطهرانچی با اشاره به هدف دانشگاه آزاد اسلامی مبنی‌بر اینکه در سال 1404 انتخاب اول داوطلبان باشد، گفت: «در بازدید از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، مسئولان آن دانشکده مطرح کردند که هم‌اکنون نیز انتخاب اول داوطلبان هستند و این یعنی تبدیل شدن دانشگاه آزاد اسلامی به انتخاب اول داوطلبان، نگاه دوری نیست، اما باید برای رسیدن به این هدف، برنامه دقیق داشت.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ما اصول موضوعه خود را از نکات مطرح‌شده توسط امامین انقلاب خواهیم گرفت، تصریح کرد: «مقام معظم رهبری در این زمینه یک چارچوب دارند که این چارچوب مبنای طرح تحول دانشگاه آزاد اسلامی است. تنظیم رابطه تحصیل با اشتغال، اخلاق و معنویت در متن حرکت، نیازسنجی علمی، توجه به نیازهای کشور، سرعت پیشرفت علمی و... این چارچوب را تشکیل می‌دهد که طرح تحول دانشگاه آزاد اسلامی نیز برمبنای آن بوده و به هیات‌امنا نیز ارائه شده است.»

او در ادامه گفت: «موضوع حل مساله بودن دانشگاه، حلقه گمشده‌ای است که می‌خواهیم آن را به دانشگاه برگردانیم.»

  باید به دانشجویان علاوه‌بر دانش تخصصی دانش مهارتی نیز بیاموزیم

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه در این دانشگاه باید دانشجو از لحاظ فرهنگی و دینی تقویت شود، گفت: «باید به دانشجویان خود علاوه‌بر دانش تخصصی، دانش مهارتی، فناوری، نوآوری و اجتماعی نیز بیاموزیم.»

او با بیان اینکه در سال 1393 سیاست کلی نظام توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، گفت: «متاسفانه در حوزه آموزش عالی به این مساله کم پرداخته شده است. دانشگاه آزاد اسلامی سیاست کلی نظام را اساس برنامه‌های خود قرار داده است و برمبنای آن حرکت می‌کند.»

دکترطهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه دانشگاهی مردمی است که دانش و فرهنگ را ممزوج کرده، تصریح کرد: «این دانشگاه به جامعه نگاه اقتصادی، اجتماعی و فناوری دارد و به دنبال این است کارآمدی این شبکه گسترده اجتماعی را که کمیت آن در گام اول مطرح بوده در گام دوم اجرایی کند. بر این اساس، دانشگاه آزاد اسلامی را به سازمان حل مساله اجتماعی، فناوری و اقتصادی تبدیل کرده‌ایم. تحول از سازمان آموزشی صِرف و کمیت‌گرا به سازمان حل مساله، می‌طلبد که سازماندهی، برنامه ساختاری و فرهنگ سازمانی تغییر کند و ما در اولین گام متناسب با این حرکت، سازمان را اصلاح کرده‌ایم.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی نگاه خود را عوض کرده‌ و ستاد را به یک شبکه نوآوری_اجتماعی و دانشگاه‌های استان را به دانشگاه‌هایی با تکیه بر آمایش سرزمینی و قابلیت‌های حل مساله تبدیل کرده است. واحدهای دانشگاهی نیز هرکدام به‌عنوان یک قطب حل مساله فعالیت خواهند کرد.»

وی با اشاره به برنامه آمایش دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «این برنامه چهاروجه «آموزش‌محور»، «پژوهش‌محور»، «مهارت‌محور» و «فناوری‌محور» دارد. آمایش یک بحث صرفا آموزشی نیست.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وجه «آموزش‌محور» برنامه آمایش، گفت: «اجرای طرح تعالی علوم انسانی و بازمهندسی آموزش کشاورزی، دامپروری و منابع طبیعی، در این حوزه

مورد توجه است. در حال حاضر 7هزار دانشجوی کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند که برنامه‌ریزی برای آنها، نیازمند بازمهندسی آموزشی است. در این زمینه توجه به نیازهای صنعت، تربیت دانشجو به‌منظور حل مسائل، کیفیت‌بخشی، تنظیم رابطه متقابل دانشگاه و صنعت، متناسب‌سازی سطوح تحصیلی و... باید مورد توجه قرار گیرد.»
 

ایجاد رشته تحصیلی با نیت کسب درآمددر دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع است

او با تاکید بر اینکه کسب درآمد از رشته‌های تحصیلی و ایجاد رشته با نیت کسب درآمد در دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع است، ادامه داد: «ایجاد رشته در این دانشگاه با توجه به نیاز منطقه صورت می‌گیرد. در این زمینه به جای نگاه به امروز، افق دید به فرداست و راه‎‌اندازی رشته برای پاسخ به نیازهای آینده کشور است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «آموزش عالی باید توسعه هوشمند منطقه‌ای را مدنظر قرار دهد. این کار در دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده است. در این زمینه مشکلات هر شهر شناسایی شده و با توجه به رابطه دانشگاه با صنعت و به‌منظور ارتقای اقتصاد در شهرهای کشور، برنامه‌هایی تنظیم شده است.»

دکترطهرانچی با اشاره به وجه «پژوهش‌محور» برنامه آمایش، گفت: «در کشور، «تحقیق» بدون سازماندهی رها شده و دانشگاه به جای اینکه سازمان پژوهشی باشد، یک سازمان آموزشی بوده که فعالیت پژوهشی انجام داده است. بنابراین اگر می‌خواهیم دانشگاه را به یک دانشگاه حل مساله تبدیل کنیم، پژوهش نیز مانند آموزش باید برنامه‌محور باشد. این موضوع در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده و از اول مهرماه اجرایی خواهد شد.»

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پژوهش در دانشگاه دو جزء دارد، اظهار کرد: «در دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهش در تحصیلات تکمیلی که 95درصد پژوهش دانشگاه را تشکیل می‌دهد، به معاونت‌های موضوعی سپرده شده و پژوهش‌های زیرساختی و کلی، به پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی اختصاص داده شده است.»

او با بیان اینکه در دانشگاه‌ها فقط برای آموزش سیاستگذاری و اجرا وجود داشت، گفت: «در این چرخه، پژوهش رها شده بود، اما در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال حل این موضوع بودیم و یک برنامه علمی طراحی شده که در آن استاد، دانشجو و دانشگاه علاوه‌بر برنامه آموزشی، برنامه پژوهشی و فرهنگی نیز داشته باشند. در دانشگاه آزاد اسلامی فرهنگ و پژوهش را فوق‌برنامه نمی‌دانیم و برای آنها برنامه جدی داریم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه این دانشگاه سالانه 80هزار دانشجوی کارشناسی‌ارشد و 10هزار دانشجوی دکتری دارد، تصریح کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های این تعداد دانشجو را با سازماندهی دقیق و اتخاذ تصمیمات و برنامه‌ریزی لازم، به سمت حل مسائل کشور سوق خواهد داد.»

دکترطهرانچی ادامه داد: «تا امروز نظام موضوعات 15 برنامه احصا شده و بالغ بر 10هزار موضوع در سامانه پایش آزاد برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی قابل ارائه است و این اتفاق می‌تواند پارادوکس ارتباط صنعت و دانشگاه را حل کند. تاکنون سه‌صنعت در کشور از دانشگاه آزاد اسلامی خواسته‌اند نظام موضوعات آنها را احصا کند و برای آن چاره‌ای بیندیشد.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد با حل موضوعاتی که برگرفته از چالش‌های ملی و منطقه‌ای است، فعالیت‌ها را پژوهش‌محور و برنامه‌محور انجام دهد. این دانشگاه از ظرفیت دانشجویی در تحصیلات تکمیلی به صورت یکپارچه برای آمایش پژوهش استفاده خواهد کرد. در طرح پایش آزاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز موضوع چرم و کفش را به‌عنوان برنامه پژوهشی خود مدنظر قرار داده و تاکنون 640 موضوع را احصا کرده است. همچنین واحد یزد در زمینه منسوجات و واحد تهران جنوب در زمینه مواد و انرژی فعالیت دارند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در طرح پایش آزاد، همه علوم از جمله هنر، علوم انسانی، مهندسی، اجتماعی و علوم پایه درگیرند و خلأ موضوع برای دانشجو حل می‌شود، گفت:«این برنامه آغاز راه است و با تکرار، هم‌اندیشی و شبکه‌سازی، مسائل را حل خواهد کرد و یکی از دستاوردهای بزرگ ما در گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی است.»

او افزود: «در همین زمینه واحد یادگار امام(ره) که از واحدهای پیشرو در طرح پایش آزاده بوده، 633 موضوع در زمینه پژوهشی احصا کرده است. واحد تهران شرق 1675 موضوع در زمینه مخاطرات طبیعی و سیل احصا کرده که در حل چالش‌های کشور بسیار موثر خواهد بود.»

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وجه «مهارت‌محوری» در برنامه آمایش دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «در این بخش، مدارس عالی مهارتی راه‌اندازی شده است. شورای عالی مهارت نیز در حال شکل‌گیری است و به‌زودی ثمرات آن قابل مشاهده خواهد بود.»

 صندوق پژوهش و فناوری حمایت‌کننده فعالیت‌های دانش‌بنیان است

او با اشاره به وجه «فناوری‌محور» برنامه آمایش، تصریح کرد: «در این زمینه معاونت فناوری و نوآوری، سراهای نوآوری آزاد و صندوق پژوهش و فناوری شکل گرفته و دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری را در صندوق پژوهش و فناوری انجام داده است. واحدهای دانشگاه توجه داشته باشند که این صندوق حمایت‌کننده حرکت‌های دانش‌بنیان است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «این حرکت، یک حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان است و دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود، بسترساز اشتغال دانش‌بنیان خواهد بود. در دانشگاه آزاد اسلامی در قبال جوانانی که به این دانشگاه می‌آیند، مسئولیم و قلب، دل، فکر و ذهن ما درگیر آینده تربیتی و شغلی این جوانان است.»

دکترطهرانچی با بیان اینکه بخش مهارت‌محور در دانشگاه آزاد اسلامی به این منظور است که جوانان نسبت به آینده خود احساس ناامیدی نکنند، گفت: «امروز اقتصاد به یک پاشنه آشیل تبدیل شده که دشمن می‌خواهد با استفاده از آن، به کشور لطمه بزند. از این رو باید در تک‌تک شهرهای کشور برای اشتغال جوانان برنامه داشته باشیم و آموزش، پژوهش، فناوری و مهارت را برای جوانان به کار گیریم.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به یکی از فرمایش‌های مقام معظم رهبری، اظهار کرد: «رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اقتدار ملی با اقتصاد قوی و مقاوم، علم پیشرفته و روزافزون و حفظ روحیه انقلابی‌گری حاصل می‌شود. این موضوع می‌تواند در جوانان باطل‌السحر تفکر و مکر دشمن باشد. اگر این سه پیشرفت حاصل شود، دشمن شکست می‌خورد.»
 

رستمی: دانشگاه محل حل خردمندانه مسائل کشور است

همچنین رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در افتتاحیه این اجلاس گفت: «نگاه مقام معظم رهبری به دانشگاه‌ها دارای سه کار ویژه است. دانشگاه را ایشان محل حل مشکلات کشور می‌دانند و اینکه جای حل مسائل جامعه در قالب‌های مختلف است. مقام معظم رهبری معتقدند هیجانی حل کردن مشکلات موجب پیچیدگی آن می‌شود. دانشگاه محل حل خردمندانه مسائل کشور است.»

مصطفی رستمی افزود: «توجه به حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، نوآوری، تولید و مصرف، کیفیت و شیوه تولید، تشویق به مصرف کالای ایرانی و... باید از دغدغه‌های دانشگاه باشد. همچنین افزایش سرعت انتشار محتواهای متنوع و تغییرات، به‌ صورت جهانی و یکسان اتفاق می‌افتد، به همین دلیل دانشگاه‌ها با مسائل جدیدی مواجه هستند که باید برای این مسائل راهکار ارائه کنند.»

رستمی با طرح این پرسش که دانشگاه‌های کشور به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی چه برنامه‌ای برای حل مسائل جامعه دارند؟ گفت: «حرکت جدی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده که دکتر طهرانچی آن را به «گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی» تشبیه کرد. این دانشگاه در گام اول، دستاوردها و موفقیت‌های خوبی داشته و اکنون همزمان با گام دوم انقلاب اسلامی، برنامه‌های خود را برمبنای حرکت نو و معطوف به آسیب‌شناسی گذشته ترسیم کرده و در پیش گرفته است.»

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به کار ویژه دوم از منظر مقام معظم رهبری اشاره کرده و گفت: «کار ویژه دوم دانشگاه‌ها از نظر مقام معظم رهبری، تربیت قوه عاقله کشور است. به این دلیل که دانشگاه‌ها مجموعه‌ای از جوانان جامعه را در اختیار دارند و مدیریت دانشگاه نقش بسزایی در تربیت جوانان دارد. دانشگاه باید بتواند جوانان باهویت، مومن و امیدوار به آینده و دارای روحیه تغییر و تحول، تربیت کند.»

رستمی، تحول مستمر و دائمی دانشگاه را سومین کارویژه مقام معظم رهبری برای دانشگاه‌ها دانست و گفت: «بنای دانشگاه همواره در کشور در مسیر مسائل و مصلحت‌های جهانی و اسلامی بوده است.»

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به تحولات اخیر دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: «با تحولاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده، گام‌های بلندتری نسبت به گذشته برداشته شده است. البته نباید از گره‌گشایی‌های مهمی که در طول ۳۷ سال گذشته انجام شده، غفلت کرد. این شرایط نباید باعث شود از وضع موجود راضی و قانع باشیم‌. با وجود شخصیت‌های موفق در مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، منتظر گام‌های بلندتر، تحولات جدی‌تر و نقش‌پذیری بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی در نظام حل مسائل کشور هستیم.»

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به اقدامات ارزشمند دانشگاه آزاد اسلامی پس از وقوع سیل اخیر در کشور گفت: «در سیل اخیر حضوری معنادار از دانشگاه آزاد اسلامی را شاهد بودیم. از خدا می‌خواهیم در این مسیر ارزشمند و مسئولیت بزرگ به ما توفیق دهد.»

وی در پایان گفت: «هدف نظام علمی کشور و دانشگاه‌ها تحقق تمدن اسلامی است و برای این هدف تحمل سختی‌ها لازم است و با عافیت‌طلبی و بی‌توجهی به مسائل و محیط، نباید انتظار تحول و پیشرفت وجود داشته باشد. اگر جامعه هدف خود را تحقق این تمدن بزرگ و جایگزین غرب بداند، لازمه آن جهاد مستمر و خستگی‌ناپذیر است.»



  عاملی: بیانیه گام دوم انقلاب حاوی بنیان‌های ارزشمند فکری است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه بزرگ ملی و بین‌المللی برای آموزش عالی است و رتبه بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان را به خود اختصاص داده است.» سیدسعیدرضا عاملی نیز در این اجلاس ضمن تبریک به دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی به خاطر اراده مصمم برای ارتقای کیفیت این دانشگاه، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه بزرگ ملی و بین‌المللی برای آموزش عالی است و این افتخار را دارد که بعد از یک مسیر 37 ساله، رتبه بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان را به خود اختصاص دهد.»

او ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه آموزش عالی در سطح کشور، به لحاظ ملی ظرفیتی ایجاد کرده تا از استعدادهای پراکنده در اقصی‌نقاط کشور استفاده شود.» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: «ورود دانشگاه آزاد اسلامی به تولید علم، پژوهش‌های کاربردی و اساسی مرتبط با صنعت و جامعه، نشان می‌دهد ظرفیت‌های عظیمی در این دانشگاه وجود دارد که با نگاه فاخر تقویت می‌شود.»

او به دیدار اساتید با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: «رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از اساتید، اعضای هیات‌علمی و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز علمی، جنبه اجتماعی علم و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی به‌عنوان فلسفه علم و فناوری را مطرح کردند. اگر بخواهیم پیشرفت را به‌عنوان یک هدف اساسی و پیشرفت اسلامی ایرانی را به‌عنوان الگوی برجسته دنبال کنیم، راهش دانشگاه و حوزه است. این دو با درهم آمیختن حکمت نظری و عملی، مسیر رشد و پیشرفت را فراهم می‌کنند.»

عاملی با تاکید بر اینکه یکی از افتخارات انقلاب اسلامی، برخورداری از رهبری فاخر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است، گفت: «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علی‌رغم همه هجمه‌ها و کارشکنی‌ها، کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را حکیمانه اداره و در مسیر درست هدایت کرده‌اند. نگاه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، به گذشته و حال و آینده است و در متن ایشان حکمت و تجربیات چندساله مشهود است. در این بیانیه که حاوی بنیان‌های ارزشمند فکری است، دستاوردها و اهداف انقلاب اسلامی برجسته و تبیین شده است.»

عاملی گفت: «علم و فناوری باید فرهنگ‌بنیان باشد و توسعه و پیشرفت با حفظ متغیر اصلی ارزش‌های اسلامی یعنی توحید، عدالت و توجه به آخرت باید صورت گیرد.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت‌های خوبی در زمینه اعضای هیات‌علمی متخصص، رشته‌های تحصیلی متنوع و... دارد که باید با ایجاد گروه‌های مطالعاتی از این ظرفیت برای بررسی، تبیین و مطالعه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بهره گیرد.» او در پایان تاکید کرد: «ایران از همه جهات باید کشوری پیشرفته باشد و مردم در رفاه کامل زندگی کنند.»


  وحدت: بهره‌مندی از زیرساخت‌های توسعه فناوری، ظرفیت دانشگاه آزاد است

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: «بهره‌مندی از نیروی انسانی توانمند، زیرساخت‌های توسعه فناوری از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه توسعه و فناوری است.»

علی وحدت ادامه داد: «کمک به تحقق و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ایده تا بازار، تجاری‌سازی نوآوری‌ها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات، کاربردی‌کردن دانش از طریق ارائه کمک‌ها و خدمات مالی و پشتیبانی به شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، ماموریت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی است.»

او ارائه تسهیلات، سرمایه‌گذاری، ضمانتنامه و توانمندسازی را از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی برشمرد و افزود: «تقویت تعامل با سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور، طراحی ابزارهای جدید متناسب با نیازهای پویای اکوسیستم نوآوری کشور، چابک‌سازی و تسهیل ابزارهای موجود و... از رویکردهای صندوق نوآوری و شکوفایی است.»

وحدت با اشاره به مهم‌ترین ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه توسعه فناوری و نوآوری خاطرنشان کرد: «بهره‌مندی از نیروی انسانی توانمند و دانش‌آموخته چون اعضای هیات‌علمی و دانشجویان، تنوع رشته‌های تخصصی، بهره‌مندی از زیرساخت‌های توسعه فناوری نظیر مراکز رشد، برنامه‌های کارآفرینی و توسعه فناوری و توزیع جغرافیایی گسترده از ظرفیت‌های این دانشگاه در حوزه توسعه و فناوری است.»

او تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارتاپ‌های دانشگاه از طریق صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه، راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان به‌منظور حمایت از هسته‌های فناور و استارتاپ‌ها و مشارکت در مگاپروژه‌های فناورانه در راستای اولویت‌های بخشی یا منطقه‌ای کشور را از راهکارهای همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد.



  رنجبر: در پی جذب استادان جوان، متعهدو در تراز انقلاب در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم

قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: «این دانشگاه به دنبال جذب استادان جوان، متعهد و در تراز انقلاب اسلامی است.»

بیژن رنجبر با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال جذب استادان جوان، متعهد و در تراز انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: «موتور پیشران گام دوم انقلاب اسلامی، جوانان نخبه، با‌انگیزه، انقلابی، متعهد، کارآمد و متخصص هستند.»

قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی لازمه تحقق گام دوم انقلاب اسلامی را رویکرد جهادی هوشمندانه ذکر کرد و افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد روی مباحثی همچون حل مسائل کشور، حفظ شتاب علمی و گسترش مرزهای دانش فعالیت کند.»

او با تاکید بر اصلاح سازوکارهای جذب و ارتقای اعضای هیات‌علمی، گفت: «استفاده از ظرفیت اندیشکده‌های جوان کشور، تغییر پایه شتاب علمی از تعداد مقالات به پیشرفت‌های کیفی، فناورانه و کاربردی‌تر، سازوکارهای جذب و ارتقا بر پایه آمایش، استفاده از روش‌های مشارکتی در طراحی سازوکارها و... از راهبردهای اصلاح سازوکارهای جذب و ارتقای اعضای هیات‌علمی است.»


  کلانتری: دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی نقش اساسی و بی‌بدیل ایفا کند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان در گام دوم جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند نقش اساسی و بی‌بدیل ایفا کند.»

ابراهیم کلانتری با بیان اینکه امیدواریم حرکت جدید دانشگاه آزاد اسلامی بتواند با قوت و قدرت کار خود را انجام دهد، تصریح کرد: «سی‌وهفتمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، با آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب مقارن شده که بسیار حائز اهمیت است.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، نقش دانشگاه‌ها را در گام دوم انقلاب اسلامی خطیر و مهم دانست و افزود: «از آنجا که دانشگاه‌ها یک مرکز علمی تاثیرگذار بر نسل جوان هستند و این نسل باید گام دوم انقلاب را با اشراف و آشنایی کامل با مبانی و زیرساخت‌های انقلاب به سرانجام برساند، دانشگاه‌ها در دهه پنجم و گام دوم انقلاب اسلامی نقشی تاثیرگذار ایفا خواهند کرد. دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان در ام‌القرای جهان اسلام یعنی جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند نقشی اساسی و بی‌بدیل ایفا کند.»



  تقویت و نهادینه‌سازی کرسی‌های علمی ترویجی و نظریه‌پردازی در دستورکار است

عبدالحسین خسروپناه،  معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دوم اجلاس روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحول ساختاری علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: «معاونت علوم انسانی و هنر در ساختار جدید دانشگاه آزاد اسلامی در قالب سه مدیریت آموزشی، پژوهشی و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر تشکیل شد و هیات‌های اندیشه‌ورز در استان‌ها و شوراهای فکری در واحدها ذیل این معاونت ایجاد می‌شود.»

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص تحول آموزشی و پژوهشی علوم انسانی و هنر در این دانشگاه گفت: «این معاونت از طریق دانش‌سازی مهارت‌های بومی، راه‌اندازی رشته‌های بین‌رشته‌ای کارآمد، ایجاد دانشکده‌های میان‌رشته‌ای، توانمندسازی مدرسان، تقویت و نهادینه‌سازی کرسی‌های علمی ترویجی و نظریه‌پردازی، تکثیر کمی و تقویت کیفی نشریه‌های علمی و تبدیل دانش به مهارت به وسیله مدارس عالی مهارتی، تحول آموزشی و پژوهشی در علوم انسانی و هنر را دنبال می‌کند.»

دکتر خسروپناه با اشاره به انتظارات مدرسان و مدیران از معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «اصلاح و بازنگری آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های آموزشی، زمینه‌سازی برای اعطای مجوز به مجلات علمی و افزایش اعتبار به نشریات معتبر دانشگاه، افزایش تعداد واحدهای جایگزین پژوهشی به‌عنوان جایگزین کسری واحدهای درسی، ایجاد سیستم متمرکز ارزیابی استادان و راه‌اندازی آموزش‌های مبتنی‌بر مهارت‌محوری ازجمله انتظارات اساتید و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی از معاونت علوم انسانی و هنر است.»

همچنین علیرضا منظری توکلی، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه بخش دوم اجلاس روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت متبوع خود در سال جاری پرداخت و گزارشی از موفقیت‌های دانش‌آموزان مدارس سما ارائه کرد.



  ادای احترام دانشگاهیان به مقام رفیع شهدای گمنام در واحد علوم و تحقیقات

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به همراه معاونان، روسای استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پس از پایان مراسم افتتاحیه همایش روسای واحدهای دانشگاهی که در سالن دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با حضور در یادمان شهدای گمنام آرمیده در این واحد دانشگاهی، با قرائت فاتحه و نثار گل، به مقام رفیع شهدای گمنام ادای احترام و با آرمان‌های انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

  برگزاری کمیسیون‌های تخصصی اجلاس روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

همچنین در حاشیه این اجلاس کمیسیون‌های تخصصی معاونت توسعه مدیریت و منابع، واحدهای پزشکی و مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد.

 


 


Page Generated in 0/0074 sec